Polikistik Over’a karşı beslenme!

Polikistik Over’a karşı beslenme!

Polikistik Over Nedir? Polikistik Over, günümüzde kadınların yaklaşık %10 ile 15’i arasında görülen, oldukça sık rastlanılan bir endokrin bir kadın hastalığıdır. Yumurtalıklarda fazla miktarda kist ile kendini gösterir. Ayrıca belirtileri arasında saç dökülmesi, adet düzensizliği, doğurganlığın azalması, sivilcelenme, tüyleneme ve insülin direnci vardır. İnsülin direnci kilo vermeyi zorlaştırır. Fazla kilo ise Polikistik Over’i tetikleyen en önemli risk farktörlerinden biridir. Fazla yağ dokusu hormon dengesizliği yaratarak polikistik over semptomlarını artmasına neden olur. Bu kısır döngüye girmemek için Polikistik Over hastalığına sahip bireylerin beslenmelerine ayrıca dikkat etmeleri büyük önem taşır. Polikistok Over hastalığının tıbbi tedavisi bir kadın doğum uzmanı ile, beslenme tedavi ise bir beslenme uzmanı ile kombine bir şekilde yapılmalıdır. Beslenmenin rolü tedavide oldukça büyük önem taşır. Yapılan çalışmalar, Polikistik Over hastalarının ağırlığının %5-10’u kadar kilo kaybı sağlandığında semptomların azaldığını göstermektedir. Genel olarak sağlıklı bir yaşam tarzı benimsenmeli ve bu yaşam tarzı haline getirilmelidir. Beslenme Önerileri Kan şekerini dengede tutmak için 3 ara öğün ve 2-3 ara öğün yapmaya özen gösterilmeli, ayrıca glisemik indeksi düşük yiyecekler tercih edilmelidir. Yüksek glisemik indekse sahip yiyecekler kan şekerini aniden yükseltip, aniden düşürerek açlık krizlerine sebep olur. Yani beyaz un, makarna, beyaz ekmek, pirinç, işlenmiş paketli gıdalar, şekerli yiyecekler, mısır gevrekleri gibi yiyecekler yerine tam buğday unu, tam tahıllı ekmek, yulaf, bulgur, esmer pirinç, tam tahıllı makarna, kurubaklagiller, sebze ve meyveleri tüketmek Polikistik Over’a karşı güzel bir başlangıçtır. Yeterli miktarda protein tüketmeye özen gösterilmeli, kaliteli protein içeriği yüksek diyet uygulanmalıdır. Ortalama bir kişinin günlük protein ihtiyacı kilogram başına 0,8-1g arasında değişir. Eğer düzenli egzersiz yapılıyorsa bu miktar kilogram başına 1-1,2g olacak şekilde değişir. Protein ihtiyacını haftada 2 gün balık, 2 gün kurubaklagil, diğer günlerde ise et, tavuk, hindi gibi farklı protein kaynaklarından sağlamak en sağlıklısı olacaktır. Doymuş yağ tüketimi azaltılmalı, doymamış yağlardan zengin bir diyet uygulanmalıdır. Tereyağı, süt ve süt ürünleri, kırmızı et, Hindistan cevizi yağı gibi yiyecekler doymuş yağlardan zengindir. Süt ürünleri yarım yağlı tercih edilmeli, kırmızı et yağsız seçilmeli ve haftada 2 ile sınırlandırılmalı, tereyağı ve hindistancevizi yağı yerine ise zeytinyağı kullanılmalıdır. Sağlıklı yağ kaynakları olan kuruyemişler, tuzsuz ve çiğ şekilde tüketilmelidir. Yüksek omega-3 içeriğine sahip olan yağlı balıklara, keten tohumuna, cevize ve semizotuna diyette yer verilmelidir. Vücuttan su atımına sebep olan ve mineral, vitamin emilimini azaltan alkol mümkün olduğunca azaltılmalıdır. Vücudu susuz bırakmamak için yeterli miktarda su içilmelidir. Polikistik Over’a karşı yapılabilecek en güzel şey düzenli beslenmenin yanında düzenli egzersizdir. Egzersiz insülin direncinin kırılmasında çok büyük rol oynarken, kendinizi çok daha iyi hissetmenizi de sağlar.